KOOR van de DOM van KALININGRAD

RECENSIES

<< welkom

Rina Brants - 9 maart 2010

Russisch koor: Sonore klanken van stemmen als kerkklokken

Het koor uit Kaliningrad brengt liturgische gezangen in de doopsgezinde kerk.

HOOFDDORP - Een koor bestaande uit zes stemmen die een hele kerk kunnen vullen: dat is het Koor uit de Dom van Kaliningrad. Ze brachten een geluid voort dat bijna te groot was voor het kleine doopsgezinde kerkje aan de Hoofdweg. De zes zangers (drie vrouwen en drie mannen) vertolkten een programma dat klonk als een klok.

Zowel de liturgische gezangen (in het Kerkslavisch) als de folkloristische liederen uit Rusland en omliggende landen werden zondag door het koor a capella gezongen. Geheel in de traditie van de Russisch-orthodoxe kerk, waar de menselijke stem het enige toegestane instrument is in de eredienst. Het Koor van de Dom van Kaliningrad bestaat uit zangers en zangeressen die allen een professionele muziekopleiding hebben gevolgd. De dirigente Jelena Kramarenko is een van de zangeressen. Zij geeft met subtiele handgebaren de melodielijnen en de dynamiek van de liederen aan terwijl ze zelf meezingt. Regelmatig treedt het koor op in diverse plaatsen en Nederland en Europa en daarbij komt het elke anderhalf jaar een keer in Hoofddorp. Dit keer dus al voor de vijfde keer.

Communisme

Kaliningrad is een Russische stad en regio tussen Polen en Litouwen, dichtbij de Oostzee. De Dom dateert uit de 13de eeuw. In de tweede wereldoorlog werd de kerk zwaar beschadigd (Kaliningrad heette toen nog Koningsbergen). Na 1945 werd het gebied Russisch. De Russisch-orthodoxe kerk met haar rijke traditie en liturgie was tijdens het communisme officieel verboden, maar de godsdienst is in al haar luister teruggekeerd. Bekende componisten als Tsjaikowski en Rachmaninov schreven muziek op de vaste liturgische teksten.

Het koor uit Kaliningrad begon de koffieconcerten met liturgische gezangen op vrome teksten met lofzangen en gebeden zoals het Onze Vader. Enkele koorleden traden ook solistisch op. De tweede helft van het concert bestond uit folkloristische liederen uit Rusland, Oekraïne, Wit-Rusland en Polen. Het koor was in staat om de vaak hilarische teksten over dagelijkse gebeurtenissen zeer beeldend weer te geven. Een topper was het lied Komar (de Mug), waarbij de stemmen het zoemen van de mug treffend weergaven. Opvallend waren ook de prachtige, op folkloristische kleding gebaseerde kostuums van de koorleden.

<< welkom