KOOR van de DOM van KALININGRAD

RECENSIES

<< welkom

artikel: witte weekblad

Dit is het mooiste wat ik ooit gehoord heb’

Koor van de dom van Kalinigrad ontroert

Alphen aan den Rijn – Als onderdeel van een tournee in Nederland heeft het Koor van de Dom van Kaliningrad op zaterdag 28 november een concert gegeven in de Oudshoornse kerk. Op het programma stonden Russisch-orthodoxe liederen en verschillende kerstliederen uit het oosten van Europa.

Het koor, onder leiding van Elena Kramarenko, bestaat uit zes zangers en zangeressen dat met heldere en goed beheerste stemmen de suggestie wekt veel omvangrijker te zijn.

Zo ontroerend mooi
Anderhalve maand eerder trad het koor op in Woubrugge waarna enkele aanwezige Alphenaren vroegen of het koor ook in Alphen aan den Rijn zou kunnen optreden. ‘Ik ben toen op zoek gegaan naar een geschikte ruimte en de Oudshoornse Kerk bleek nog beschikbaar,’ vertelde begeleider Dik Bolkestein, ‘het bijzondere van dit koor is dat ze van binnenuit zingen, zo ontroerend mooi… Ze doen momenteel een tournee van 21 concerten waarvan 16 in Nederland. Het is een heel doorleefd en hecht koor. U ziet het niet, maar straks slaan ze allemaal een kruisje voordat ze de kerkzaal betreden.’

Wiegelied voor Jezus
Het programma bestond uit twee delen: voor de pauze Russisch-orthodoxe liturgische liederen, en na de pauze kerstliederen. Alle liederen werden, zoals in de Russisch-orthodoxe kerk regel is, a capella gezongen. Vanaf het moment dat mezzo sopraan en koorleidster Elena Kramarenko met de stemvork de juiste hoogte van de toon bepaalde en het koor zesstemmig begon te zingen, raakte het publiek als vanzelf in de ban van de loepzuiver zingende koorleden. ‘Het ontroerde mij,’ sprak iemand in de pauze, ‘dit is het mooiste wat ik ooit gehoord heb, zo zuiver… ze hebben stemmen van goud.’ Na de pauze zong het koor kerstliederen, voor het eerst in hun – door sponsors geschonken -nieuwe kostuums, en ook nu weer raakte het publiek in vervoering. Het Russische ‘Jel na Rozhdestvo’ (De kerstboom) werd zo mooi gezongen dat je als vanzelf dacht: wat moet dat een schitterende kerstboom zijn waarover ze zingen. Bij het Oekraïense ‘Chto to za predivo’ (Wat een wonder) deden sommige toehoorders hun ogen dicht om nog beter van de betoverende klanken te genieten. Bij ’UIerusalymi zazvonyly’ (Kerstklokken luiden in Jeruzalem) hoorde je hemelse kerstklokken luiden en bij het Poolse ‘Lulaj ze, Jezuniu’ (Wiegelied voor Jezus) werd zo zacht en teder gezongen dat het wiegen van de pasgeborene bijna zichtbaar werd. Na afloop kreeg het koor een staande ovatie en zongen ze nog één kerstlied als toegift om daarna het publiek met een bijzondere en onvergetelijke ervaring rijker naar huis te laten  gaan.

<< welkom